eerste dagen - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu eerste dagen - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu

eerste dagen

Door: lia

Blijf op de hoogte en volg Lia

24 Maart 2014 | Kameroen, Buéa

Het eerste reisverslagje. Waar moet ik beginnen? Ik zou nu al een boek kunnen schrijven. Wat een andere wereld! Wat is alles totaal anders dan in Nederland!En wat is het hier gaaf!
De reis is goed verlopen. Zaterdagavond kwamen we om 10 uur in Douala aan. Daar was het heel heet en vochtig. Het sloeg als een deken op je. We werden door Walters (een medewerker van Livebuild) naar een hostel gebracht. Nou ja, hostel is wel een heel mooi woord, voor een kale kamer, niet al te fris, met 1 peertje als lampje. we hadden daar wel water. Luxe.
De volgende dag moesten we om 6 uur naar Buea, de plaats waar we verblijven vertrekken. EWalters bracht os weer daar heen. Een rit van ruim een uur. We keken ons ogen uit naar het verkeer! Heel chaotisch.Alles rijdt door elkaar. Er rijden brommers met 4 mensen er op, soms zonder verlichting.
Toen we in Buea aankwamen werden we naar ons "huis"gebracht. Het is een gebouwtje valk bij het ziekenhuis. Lia en ik hebben aan de achterkant een kamer. We hebben een heerlijk rustig plekje daar, en itt. de andere kamers, zonder muizen.Er staan 2 bedden in en een klein tafeltje. Er is een wc, maar geen stromend water. Er staan enkele vaten en emmers met water in de "douche"daar wassen we ons mee, en spoelen we het toilet mee door.Verbazingwekkend hebben we ons al heel snel hieraan aangepast. Het lukt prima om je te wassen met 2 maatbekertjes water . we zij al trots op ons zelf. Water moet allemaal bij een bron gehaald worden, dus je bent vanzelf wel zuinig.
De kamer is verder kaal, en weer een bungelend peertje als lampje. maar we voelen ons er al helemaal thuis.We zijn in totaal met 5 vrijwilligers nu.Dat is gezellig en fijn, want jan Joost en franka zitten hier al 2 maanden, gisteren hebben we verder rustig aan gedaan, want door alle indrukken, de temperatuur,en alle veranderingen ben je gewoon moe!
Vanmorgen moesten we om 7.30 in het ziekenhuis zijn. Daar werden we hartelijk verwelkomd door sister Louisa. Zij is een soort hoofd, en regelt alles met de vrijwilligers. Elke dag wordt hier begonnen met zingen,(echt op zijn Afrikaans) bijbellezen en bidden. Al het personeel doet daar aan mee.Een goed begin van de dag.(ik weet dat dit vroeger in het van Weel ook gebeurde, maar kan me dat nu niet echt meer voorstellen:-)
Daarna gaat iedereen aan het werk. We hebben met sister Louisa afgesproken dat ik eerst 2 weken naar de chirurgische afdeling ga en daarna 2 weken naar de kraam.Andere Lia (inmiddels Lia 1 genoemd) doet het precies andersom, en Emily die hier 3 maanden blijft doet een andere route. Iedereen verwelkomt je heel hartelijk. We kregen een rondleiding over de afdelingen. Ook net een film. overal bedden met mensen erop. Vaak ligt er een kindje bij onder een dekentje. Familie is ook overal aanwezig. Zij verzorgen de patient en zorgen voor het eten.
De verloskamers waren ook een groot contrast met onze vorige week geopende kraamsuites.Kale ruimtes, kale bedden, wat instrumentarium hier en daar.Oud en versleten. Ik vertel er later wel weer meer over.Morgen gaan we echt aan het werk.
Deze dag moesten we nog formaliteiten regelen, zoals stempels bij de politie en ontmoetingen met mensen.
Heel veel nieuwe indrukken krijgen we.Maar we maken het prima. Met Lia is het heel gezellig en ook met Emily en de andere 2 vrijwilligers (die niet in het ziekenhuis werken) is het goed samen wonen.
Ik stop er voor vandaag mee. Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen, maar voor vandaag is het genoeg.iedereen een hele lieve groet van Lia

• 24 Maart 2014 - 19:00

Wieke:

Lieve Lia's,

Fijn om te lezen dat jullie een goeie reis hebben gehad en al een beetje aan het aarden zijn. Wat zullen jullie veel indrukken te verwerken hebben en nog krijgen! Het huis ziet er leuk uit, maar thuis is als er fijne mensen zijn en daar lijkt het op.
    Geniet!

lieve groet,
    wieke

• 24 Maart 2014 - 19:21

Joost:

Ha Lia
    Leuk je verslag te lezen.
    Fijne tijd daar!
    Joost

• 24 Maart 2014 - 19:24

Coby:

Hoi Lia,

Wat leuk dit allemaal te lezen! Fijn dat je ook twee weken op de kraam mag werken. Met al die indrukken snap ik dat je 's avonds moe bent. En wat zal je, als je weer terug bent het stromende water waderen. En dat zingen kan geen kwaad zo in de ochtend voor het werken :-), ben je gelijk goed wakker. Veel plezier nog met elkaar!

Groetjes Coby

• 24 Maart 2014 - 19:39

Margreeth:

Hoi Lia!

Leuk dat je een reisverslag stuurt! Ik kan me voorstellen dat je overweldigd bent door alle nieuwe indrukken!
    Wat hebben we dan in Nederland een luxe leven zonder dat we het ons bewust zijn.
    Geniet van je tijd in Kameroen!

groetjes,
    Margreeth

• 24 Maart 2014 - 20:03

Mattie:

Ha Lia 1 en 2!

Fijn dat alles goed is!
    Leuk je verslag en foto's, geniet ervan en werkse!
    Hartelijke groet

• 24 Maart 2014 - 20:09

Mattie:

Afgelopen zondagavond was op ned 3 bij BNN toevallig een stuk over Kameroen en werden 2 medewerkers heel kort geintervieuwd, ik hoop dat ik het goed heb gehoord ook van Live Build.
    Via uitzending gemist te bekijken.

• 24 Maart 2014 - 20:47

Bea:

O Lia, wat een belevenis en ja wij zijn allemaal "rijk" hier In Nederland. Lijkt mij heel bijzonder om de ochtend zingend te beginnen, je hebt snel een band met elkaar denk ik.
    Lia een hele fijne tijd en tot horens.

• 24 Maart 2014 - 20:59

Geke :

Hoi Lia 1 en Lia2,

Wat leuk, om al zo snel een verslag te krijgen!

Blijkbaar zijn jullie en jullie koffertjes heelhuids overgekomen!

Geniet van je tijd daar en:veel werkplezier!

Groeten van Geke

• 24 Maart 2014 - 21:38

Leoni:

Hoi Lia en moeder Lia:)

Wat super leuk om het verhaal te lezen, echt bijzonder!
    Heel veel succes morgen met de eerste dienst, ben erg benieuwd:)!

Liefs Leoni

• 24 Maart 2014 - 21:40

Annemieke:

Hoi Lia,
    Wat een schitterend verslag maakte je al zo snel, leuk hoor!
    Fijn om te lezen dat jullie goed aangekomen zijn en er zo in stappen!
    Ik kan me wel voorstellen dat je moe bent van alle indrukken, het is nogal een ander leven waar je zo even in stapt....
    Leuk dat je ook op de kraam kunt werken daar!
    Zingend de dag beginnen is jouw op het lijf geschreven

• 25 Maart 2014 - 08:20

Madelon:

Hoi,

Leuk om te lezen en fijn dat het goed gaat.
    Zie al uit naar het tweede verslag :-)

Groet,
    Madelon

• 25 Maart 2014 - 11:12

Kees Van Dalen (broer Lia1):

Wat gaaf!. Top dat jullie dit doen...
    Geniet er met volle teugen van....

• 25 Maart 2014 - 15:08

Wilma Korthals:

Hoi Lia,
    Leuk om te lezen hoe je er bent aangekomen etc. Ik wens jou(Jullie) een goed verblijf en een fijne werktijd toe. Geniet ervan en veel foto's maken hé. Groetjes, Wilma.

• 25 Maart 2014 - 17:30

Henk:

Ha Lia,
    Na ettelijke mislukte pogingen om je via mijn PC te bereiken, nu dan via de Ipad.
    Wat leuk om alles zo iitgebreid mee te kunnen maken. En wat knap dat je al zo snel je draai hebt gevonden. (Zo komt het bij mij over tenminste)
    Je zult bij die hitte nog wel eens aan je nieuwe douche thuis denken!
    Ben benieuwd naar je volgende bericht.
    Groetjes van
    Henk

• 25 Maart 2014 - 20:04

Pa En Ma Groeneveld:

Dag Lia,

Eerst eens even terugschrijven! Wist datdat kon maar moest even zoeken! Wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen in een zo'n heel andere wereld!!
    Heb je last van muggen? Slaap je onder je klamboe? Jullie krijgen wel veel indrukken te verwerken! Fijn dat je dat zo direct met ons kan delen!

Tess maakt het ook goed! Eten, drinken, slapen en z'n behoefte doen! Dat is het leven van een hond! Saai vindze het niet, alsze alles maar op tijd krijgt, maakt het niet uit of dat in Hellevoetsluis is of in Veenendaal!

Hebben jullie het warm in het ziekenhuis? Geen airco zeker? Liawij hopen nog meer van je te lezen! Ook de Hartelijke Groetjes an Lia 1! Pa en Ma!!!

• 25 Maart 2014 - 20:05

Bram:

Hoi Lia,

Ik heb net je blog gelezen. Klinkt erg leuk, interessant en vermoeiend. Ga er vooral van genieten en ik kijk uit naar je volgende blog.

Bram.

• 25 Maart 2014 - 20:45

Leen Groeneveld:

Ja ik kan natuurlijk niet achter blijven.Wat een inhoud dat eerste verslag maar het lijkt veel op kamperen(kramperen?)
    Toch wens ik je veel plezier daar in het ziekenhuis.Voor je werk in de ok moet je toch wel schoon zijn en dat met 2 bekers water. In het ziekenhuis is er toch wel een douche zeker waar van je even gebruik kan maken?
    Veel werk en verblijfs plezier
    Gr pa en Tess

• 25 Maart 2014 - 21:36

Wilma:

Hoi Lia
    Erg spannend, jouw belevenissen te lezen, echt super.
    Heel veel energie gewenst voor je eerste werkdag morgen, wat zal dat een belevenis zijn.

Hier heeft het gisteren een dik pak gesneeuwd en hebben we weer volop winter. (Mag van mij nog een poosje)

Lieve groeten aus der Schweiz
    Wilma

• 26 Maart 2014 - 07:38

Marieke W.:

Hoi Lia,

wat fijn dat jullie veilig zijn aangekomen. Wat ontzettend leuk om je reisverslag te lezen!Ik smul ervan!!!
    Ik kijk al uit naar je volgende belevenissen!!!Heel veel plezier daar!!

Groetjes,

Marieke W.

• 26 Maart 2014 - 18:55

Jolanda:

Lieve Lia,

Moet veel aan je denken. Ik ben benieuwd of je Kameroen net zo ervaart als wij vroeger. Er zal best veel veranderd zijn.
    Fijn te lezen dat je een warm welkom hebt gehad.
    Geniet van alle indrukken. Zo te lezen komt dat wel goed.
    Hartelijke groetjes ook van Jan

Jolanda