3kleine Kameroeneesjes - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu 3kleine Kameroeneesjes - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu

3kleine Kameroeneesjes

Blijf op de hoogte en volg Lia

03 April 2014 | Kameroen, Buéa

Op dit moment zit ik weer even in ons WiFi restaurantje,en WiFi werkt ook nog,dus even gelegenheid voor een verslagje.Ik ben nog steeds heel blij met jullie reacties.Leuk om te lezen en weer even in gedachten bij het thuisfront.
Morgen is al weer mijn laatste dag op de chirurgische afdeling. De tijd vliegt. Ik zit er nu lekker in en ben elke dag lekker bezig. Patiënten en collega,'s kennen je nu ook wat beter,en dat maakt het alleen maar leuker.Ik heb ook een paar ok,s meegekeken.Ik hoop jullie nog eens foto.s te kunnen laten zien van de ok.Ik denk dat je minstens 75 jaar terug in de tijd moet.Er is 1operatiekamer waar de ramen gewoon open staan en er tijdens de ok druk wordt heen en weer gelopen door klapdeuren.De opererend arts is multifunctioneel.Hij is zowel orthopeed,als gynaecoloog,en alles wat daar tussen zit.Bovendien een handige klusjesman.Gisterren heb ik gezien hoe hij pinnen (externe fixatuur)uit een gebroken been verwijderde,en er vervolgens een plaat op zette.bBeitel,schroeven en een echte Bosch boor kwamen er aan te pas.Interessant. Er is een anesthesist die de narcose regelt en ook spinale anesthesie toepast (ruggenprik) De bloedr
Druk wordt ongeveer 3keer gemeten tijdens de ok.hartmonitor of iets dergelijks is er niet. De patiënten komen lopend naar de operatiekamer (even buitenom naar een ander gebouw lopen)
In een klein kamertje voor de ok.wordt de patiënt dan op een bankje geplaatst. En en maar wachten tot je aan de beurt bent. Als je geluk hebt,hoef je maar drie kwartier te wachten,omdat er iemand met een blinde darm voor je is,maar voor hetzelde geld wacht je 2uur. Niemand die moppert of klaagt.
De chirurg gaat tussen de operaties door even op een houten krukje zitten,en gaat zitten knikkebollen.Ook een manier om te schakelen tussen liesbreuk en keizersnee.
Over keizersnede gesproken...vandaag had ik geluk. De andere Lia (lia 1genoemd hier,ik ben lia 2) kwam me vertellen dat er vandaag iemand ging bevallen van een drieling!!!
De á.s moeder was 38weken zwanger,!had verder geen klachten,maar de kinderen moesten nu maar komen.Ondanks dat ik pas volgende week naar de kraamafdeling ga,wilde ik dit toch wel heel graag meemaken.Mijn collega,s vonden het goed,dus ik weer naar de ok.Dr C.(zo noem ik onze chirurg maar even) had de buik in 3minuten open en hup,hup,hup daar kwamen achter er
Elkaar 3kleine afrikaantjes op de wereld.Andere lia en collega en ik namen de baby's mee op een soort dienbladen naar de afdeling. Geen kinderarts,geen opvangtafel,geen couveuse.De kindertjes werden schoongemaakt met slaolie en gewogen.1600,2000en2100 gram. Vervolgens werden ze aangekleed. Ze "deden"het alledrie redelijk. Ik ben toen weer naar mijn afdeling teruggegaan om daar mijn werk af te maken. Later hoorde ik van Lia dat ze naar een ander ziekenhuis gebracht zijn. Gewoon met familie mee op schoot in de taxi.Lia en ik vonden het een superervaring! Foto,s volgen ooit nog want die heb ik ook nog kunnen maken.
Ik stop nu weer,we gaan de berg op naar huis.Gelukkig zijn we allemaal nog goed gezond,.mijn muggenbultjes zijn opgelopen tot 34 (ondanks het gesmeer met deet) maar dat is te doen.
Tot volgende keer.liefs Lia

  • 04 April 2014 - 19:53

    Florida:

    lieve Lia (had je vroeger niet een lieve Lita, waar je met al je vragen terecht kon?),

    Vandaag was ik in een hammam, ook een soort buitenland ;-).
    Sinds jij in den vreemde bent, mail ik je veel vaker dan daarvoor.
    Dus gek genoeg ben je in mijn beleving dichterbij dan in Hellevoetsluis. Het moet niet gekker worden!
    Kortom: blijf nog maar even daar, veel te leuk. Net als je verhalen. Kun je straks vanuit Dirksland ook niet een blog gaan bij houden of zo? Weten we gelijk hoeveel eilanders er bij komen ;-).
    Alle goeds daar, veel plezier en ik volg je op de voet. Zomaar een idee: kun je niet een cameraatje op je uniform spelden, kunnen we live meekijken. Mijn moeder had vroeger zo'n zusterspeldje op 'r revers, die heb ik als zesjarige nog 's op m'n trui gedaan, naar school toe. M'n moeder er achter aan, want die had ze nodig toen ze ging werken. In plaats van een speldje een camera? Modern times!
    Knuffel vanuit Nederland, Florida

  • 04 April 2014 - 19:56

    Jolanda:

    Lieve Lia,

    Tjonge, wat een andere ziekenhuiswereld dan in het hier goed georganiseerde en gecontroleerde Nederland. Zo kan het dus ook. Ik herken de operaties met de boor en beitel van de ervaringen van Eric in Kameroen. Ging net zo. Verbazingwekkend vaak ging het gewoon goed.
    Meid, je kunt wel een boek schrijven als je terug komt.
    Sterkte met de muggen en veel plezier.

    liefs Jo

  • 04 April 2014 - 23:16

    Annemieke:

    Ha Lia,

    Wat fijn dat je weer gelegenheid had om ons een verslag te zenden van je belevenissen! Je kunt het zo levendig beschrijven, dat ik het me wel een beetje voor kam stellen hoe jij daar nu werkt en leeft....
    Wat een andere wereld zonder al die hygiene die wij hierin Nederland zo voor handen hebben. Operaties met een beitel en een Bosch boor kan ik me dan niet echt inbeelden.
    Wat fijn dat Lia 1 je kwam halen voor de bevalling vam de drieling heel gaaf dat jullie dat mee konden maken!
    Wat een indrukken krijg jij te verwerken meid, een heel rijke ervaring!
    Ik ben nu al heel benieuwd naar al je foto's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lia

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 13324

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 19 April 2014

Een maand naar Kameroen

Landen bezocht: