medicijnstudenten op sokken - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu medicijnstudenten op sokken - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu

medicijnstudenten op sokken

Blijf op de hoogte en volg Lia

16 April 2014 | Kameroen, Buéa

Sinds 2 weken lopen er elke maandag en dinsdag een groepje van 8 jongelui mee op de afdeling. Ze hebben een doktersjas aan, en hun stethoscoop bungelt om hun nek. Het zijn 2e jaars medicijnstudenten, die een indruk moeten krijgen van het werk in een ziekenhuis. Nu hebben we in het van Weel ook altijd wel 1 of 2 co assistenten rondlopen, maar 8 2e jaars?..
Afijn, ze helpen zo goed en zo kwaad als het kan, mee, en noteren van alles in schriften.
Dinsdag hadden ze geluk, er was een bevalling.Er wordt dan niet moeilijk gedaan over hoeveel mensen er mee mogen in de verloskamer, alle 8 mochten naar binnen. Een beetje zenuwachtig en giechelend,kwamen ze rond om het verlosbed staan.Het is hier de gewoonte dat je (net zoals op de ok) klompen aantrekt als je de verloskamer op gaat. Er staan er altijd maar drie, dus veel te weinig voor iedereen. Dat vonden de meesten geen probleem, ze kwamen gewoon op hun sokken binnen.Op de verloskamer staat ook nog een behandeltafel , die gebruikt wordt om bijv. hechtingen te verwijderen.Of er nu iemand ligt te bevallen of niet, werk gaat gewoon door, dus ook het hechtingen verwijderen. Gisteren gebeurde het dan ook tot 2 keer toe, dat aan de ene kant een vrouw lag te kreunen en te steunen van de weeën, en 1 meter naast haar lag iemand t puffen en te piepen, omdat haar hechtingen verwijderd moesten worden.(zo verkort je natuurlijk wel de wachttijden)
Afijn, toe de baby bijna werd geboren, moest 1 student op een stoel gaan zitten (werd niet lekker) een ander zei, dat ze nooit kinderen wilde en de jongens stonden maar wat op hun sokken te wiebelen.
Groot was de vreugde toen baby huilend en wel ter wereld kwam. Studenten appaudiseerden enthousiast en iedereen kakelde door elkaar.
Het was echt een blije dag.
Vandaag was het een heel ander verhaal.Een moeizame nare bevalling, met allerlei gevolgen. De details ga ik hier maar niet opschrijven, (vertel ik nog we leen keer onder de koffie, lieve collega's.)

Dit is nu echt mijn laatste blog. Straks gaan we nog wat drinken met 2 collega`s die ons uitgenodigd hebben, dat lijkt me echt gezellig.

Ik hoop jullie binnenkort weer te zien!!
Tot snel,

lieve groet,

Lia

• 16 April 2014 - 16:59

Mettina:

Meis, wat een belevenissen allemaal weer en inderdaad wat gaan 4 weken hard !! Ik weet niet precies wanneer je weer thuis komt, maar ik wens je een goede reis terug en hoop je snel te zien om lekker bij te kletsen. Eerst maar weer even op gang komen zometeen thuis ! groetjes, Mettina

• 16 April 2014 - 18:23

Corina:

Wat zijn die 4 weken omgevlogen. En wat een ervaring rijker! Wel fijn als je straks bij ons in het van Weel weer op de kraamafdeling loopt. Al onze ergernissen en puntjes waar we tegen aan lopen tijdens verbouwing en nieuwbouw kan jij gelijk relativeren...Heerlijk lijkt mij dat! Ik kijk uit naar je verhalen en gezelligheid. Geniet nog even daar en een hele goede terugreis!!

• 16 April 2014 - 19:10

Elna Tuns:

Hoi Lia
    Wat vliegt de tijd, helaas maar ook weer lekker dat je de gemakken van ons luxe landje weer kan gebruiken.
    Daar ben je weer heel snel aan gewend. Geniet nog van de paar dagen en een hele goeie terug reis. Gezellig om je weer te zien, Elna

• 16 April 2014 - 19:39

Riet Vos:

Ha Lia. Wat beleef je toch veel jo, maar dat is ook de bedoeling natuurlijk. Je kunt een heel boek schrijven volgens ons. Het zal heel vreemd zijn, om weer thuis te zijn, temidden van alle luxe. Dat went snel hoor. Maar inderdaad, alle ervaringen draag je de rest van je leven mee, die pakt niemand je af. En dat is een grotere rijkdom dan de luxe in je huis. Hartelijk dank voor je verjaardagswensen. Het was zoals altijd heel druk en heel gezellig. Lia, een veilige terugreis en tot spoedig ziens. Hou je taai. Hartelijke groeten, Bert en Riet.

• 16 April 2014 - 20:53

Madelon:

Hoi lia, al weer bijna terug wat gaat dat hard!! Was erg leuk je te volgen hier. Wat heb jij veel meegemaakt zeg!! Goede terugreis!

• 16 April 2014 - 22:49

Geke:

Hoi Lia!

Heel erg bedankt voor alle blogs.Ontroerend en schokkend,soms.
    Een goede vlucht terug naar ons kikkerlandje en graag tot ziens, want ik heb nog wel een paar vragen!

Groeten van Geke

• 17 April 2014 - 00:27

Jantine:

Ha Lia,
    Ik vond het superleuk om je te volgen deze weken! Ben benieuwd naar nog meer verhalen...
    Ik wens je een hele goede terugreis en tot gauw in het van Weel!
    Groetjes, Jantine

• 17 April 2014 - 07:49

Florida:

Dag Lia,

Wat is dat snel gegaan, die vier weken zijn voorbij gevlogen! En nu dan afscheid nemen... sterkte. Maar ook weer leuk en fijn dat je thuis komt. Goede reis gewenst.

Florida

• 17 April 2014 - 19:23

Annemieke :

Hoi Lia,

Wat is dat inderdaad ongelooflijk snel gegaan, waar blijft de tijd?
    Wat ik ga missen: Je blogs!
    Je verhalen waren zo boeiend om te lezen, je hebt enorm veel meegemaakt, en zoals je zelf al zegt ervaringen voor de rest van je leven!
    Waar ik naar uitkijk: Dat je weer veilig thuis zult zijn!
    Heerlijk om dan onder het genot van "warme schuimkoffie" je verhalen te horen!
    Hele goeie terugreis en tot snel!

Liefs,
    Annemieke

• 18 April 2014 - 09:15

Henk:

Ha Lia,

Op de laatste nipper nog even een berichtje van mij. Druk druk druk...
    Het zit er voor jou bijna op en daarom alvast welkom thuis.
    Als je zondag naar de Vestingkerk komt, zorg ik voor iets lekkers bij de koffie.
    Lieve groet,

Henk

• 18 April 2014 - 20:59

Ans:

Lieve Lia,
    ik heb nu al je blogs gelezen en ik vond ze boeiend.
    je hebt een onvergetelijke ervaring gehad. mooi!
    hopelijk heb je weer een goede reis naar huis.
    hierbij: van harte welkom terug in het Hellevoetse!
    het zal weer even wennen zijn...
    een lieve groet
    Ans