huwelijk - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu huwelijk - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu

huwelijk

Blijf op de hoogte en volg Lia

31 Maart 2014 | Kameroen, Buéa

De tweede week is begonnen.Het afgelopen weekend hebben we lekker kunnen relaxen. Zaterdag zijn we met zijn vijven naar Limbe gegaan. Dat is een klein uurtje rijden hier vandaan. Limbe ligt aan de kust.We begonnen eerst bij een gedeelte waar veel vissers werken. Bootjes varen af en aan, met vis in hun netten. het was leuk om te zien hoe iedereen elkaar hielp om de boot met vis aan land te krijgen. Het strand was daar heel smerig , en het zand is zwart. (vulkaan zand)We hebben daar een heerlijk geroosterd visje gegeten, vers uit zee, en geroosterd op een soort gril.Daarna zijn we weer in een één van de vele gele taxis gestapt, die hie overal rondrijden. Het was heel warm in Limbe. je kunt goed merken dat het veel lager ligt dan Buea.De taxi bracht ons in 20 minuten (kosten 30 cent) naar een strand waar je lekker kon zwemmen. Er stonden wat houten ligbedden op het gras (want ook hier was het zand zwart) Daar hebben we een paar uur liggen luieren. Wat geslapen, gelezen, en in zee gezwommen. Het water was heerlijk en de golven heel hoog.Er stond zelfs een gammele buitendouche. Da thadden Franka en Jan Joost ons al verteld, dus we hadden shampo meegenomen en even genoten van het stromende (koude) water.De heenreis waren we door theeveldengereden, op de terugweg was het donker. Toen nam de chauffeur de hoofdweg. Het verkeer begint een klein beetje te wennen. Dat auto's constant toeteren en elkaar op de meest vreemde manieren inhalen,is hier heel gewoon.
Gisteren zijn we naar een Afrikaanse kerkdienst geweest. Franka doet hier voor haar studie antropologie onderzoek naar religies in Kameroen. Het wemelt heir van de kerken (Goeree Overflakee is er niks bij) Elke 500 meter zie je wel een kerk of kerkje. Franka nam ons mee naar een grotere soort evangelie gemeenste. De dienst duurde sechts 2,5 uur !!!Je begon in groepjes met bijbelstudie van ene half uur, daarna een uur zingen.En zingen kunnen ze hier.Iedereen staat, en klapt en swingt.Daarna volgt er nog een soort preek van een uur.met veel gebaren en heen en weer geloop deed de pastor zijn verhaal(.Het was leuk om een keer mee t
maken, maar voor mij toch wel een beetje te lawaaierig en druk.S middags zijn we thuis gebleven en konden we bijkomen van de indrukken. Boekje lezen, kletsen enz.
Vandaag weer gewerkt. je merkt dat alles niet meer zo nieuw is en het personeel ook wat losser wordt. patienten kennen me ook, en daar door ontstaan er leuke gesprekjes. op de vrouwenzaal is het gezellig, en kijk ik mijn oen uit, naaar dekapsles die de vrouwen bij elkaar maken. Op de mannenzaal is het dollen. Tijdens het verbinden van de wonden, vragen ze ook waarom ik hier ben,en hoe het is nin nederland. het leven in NL lijkt hun wel wat, dus mijn eerste huwelijksaanzoek heb ik binnen (haha) 1 man vroeg of ik hem niet mee wilde nemen naar nederland. Hij had gehoord dat daar veel fietsen waren, die wilde hij wel gaan reapreren.Nou., toch maar niet.Soms is het ook wel eens pittig hier. Je hebt het steeds erg warm, alles is echt vies en er zijn al 2 patienten overleden, waarvan er 1 bij was, die gewoon niet voldoende medicijnen enz. heeft kunnen krijgen, gewoon omdat het er niet is.
Ik las gisteren een stukje van Wieke Biesheuvel die in de Libelle schrijft over haar leven in Afrika (zij woont en werkt daar 2jaar met haar man,)
Zij schrijft nu voor mij heel herkenbare dingen en met 1 zin van haar wil ik afsluiten. Als er iets is wat een mens nederig maakt,is het om je heen kijken in een Afrikaans ziekenhuis.
jullie horen weer van me.
Groetjes

• 31 Maart 2014 - 20:53

Corina:

Wat een belevenis en zo mooi om te lezen...
    We hebben het regelmatig over je op het werk..zo nieuwsgierig naar je verhalen! Geniet van de mooie dingen en ook succes met het werken in moeilijke omstandigheden!

• 31 Maart 2014 - 21:07

Ma Joke:

Dag Llia,

Wat heerlijk voor je dat je eens even goed kon douchen! Maar voor je weer thuis was wilde je alweer zeker? Wat een belevenissen! Wij genieten mee! Hier alles goed! Lekker weer met 20 graden overdag en dat zou de hele week zo blijven! Met Tess alles goed, die is hier helemaal thuis! En Pa komt er nog eens aan toe om met de buren en bekenden uit de straat een praatje te maken!
    Kan je die gebakken visjes nu wel eten? Geen buik/of maagpijn gekregen?
    Kan je die mensen dan al zo goed verstaan om een huwelijksaanzoek af te kappen?
    Ome Leen en Tante Hanny zijn weer naar Canada vertrokken. Wij hebben ze nog ontmoet, zijn een ochtendje op de koffie geweest. Zij logeerden bij Chris! Ze waren er toen nog maar 4 dagen en zaten er al naar uit te kijken dat ze weer terug konden gaan. Wel gezellig voor je kinderen! Tante Corry is weer aan het bijkomen van een chemokuur! Verder geen bijzonders! Hartelijke groetjes van ons! Ma

• 31 Maart 2014 - 21:38

Mattie:

Meid wat een ervaringen en indrukken allemaal!!
    Leuk om te lezen dat wel!!
    Succes, werkse en ook sterkte!
    Xx

• 31 Maart 2014 - 22:39

Dorien:

Hoi mam,

Leuk om te lezen! lijkt me best wel heftig allemaal in dat ziekenhuis! neem maar niet te veel mannen mee hoor naar Nederland haha 1 is genoeg als er een leuke bij zit!
    Heel veel succes en plezier!

XDoor

• 01 April 2014 - 07:40

Mettina:

Ha Lia,
    Wat een belevenissen allemaal, het lijkt me echt super om dit allemaal mee te maken ! Ook al zitten er wel mindere kanten aan ( warmte, mensen die overlijden door te weinig medicijnen). Wat zal je dan na een maand weer moeten wennen aan Nederland :-). Geniet en succes met alles. groetjesssss !

• 01 April 2014 - 10:10

Henk:

Ha Lia,
    Weer een schitterend sfeerverhaal! Gisteravond hebben we je in de liturgiecommissie benoemd tot buitengewoon lid vanwege je externe contacten.
    Zodra je weer terug bent organiseren we een kerkdienst Afrikaanse stijl.
    Weet je dat alvast....
    Veel groeten,

Henk

• 01 April 2014 - 11:39

Annemieke :

Ha Lia!

Wat een schitterend verhaal weer! Je maakt wel heel veel verschillende situatie's mee zeg!
    Je haalt er alles uit, groot gelijk!
    Is het wel een beetje te doen met die warmte?
    Je zult wel een lekker kleurtje hebben na een maand!
    Heftige ervaringen kom je tegen, met je nederlandse ziekenhuiservaringen lijkt me dat ook niet gemakkelijk....
    Maar die stranddouche ga je vast nog een keer bezoeken, heerlijk meid!
    Leuk hoor! Een afrikaan in onze vriendenkring, neem maar mee, alleen als tie echt bij jou past he:-)
    Ik denk veel aan je....

Liefs,
    Annemieke

• 01 April 2014 - 21:22

Bea.:

Hallo wereldreiziger.
    Dat vergeet je nooit meer en ja wat hebben wij het goed hier.
    We vinden het zo gewoon dat we even naar de apotheek kunnen en worden geholpen in het ziekenhuis.
    Lia petje af voor je goede werk in dat mooie land.
    Lieve groet Bea.

• 03 April 2014 - 20:55

Nicolette:

Hoi li!!

Ik heb je een belangrijke Watsapp gestuurd over morgen avond

Xx