Een jongen of een meisje? - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu Een jongen of een meisje? - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu

Een jongen of een meisje?

Blijf op de hoogte en volg Lia

07 April 2014 | Kameroen, Buéa

De tegels op de vloer en de muur zijn wit maar kapot.Een verveloos kastje met loszittende deurtjes en lades die niet lopen,dient als commode.Boven het gescheurde bruine aankleedkussen hangen 2kale peertjes als lamp.
Op het verlosbed liggen geen lakens,het is bruin en verroest,een teil staat er onder.
Aan de muur hangt een reclame kalender van Maggi.
In de hoek is een granieten aanrechtje met een emmer water,wat desinfectans en een rafelige veelvuldig gebruikte dweil.Op een roestig tafeltje liggen enkele instrumenten.
Dit is een beschrijving van de verloskamer op de kraamafdeling.mijn eerste bevalling heb ik er al meegemaakt.De bevalling verliep vlot,het jongetje (een naam krijgen de baby's pas na enkele dagen) kwam huilend ter wereld.Zodra de baby is afgenaveld,wordt het door een verpleegkundige afgedroogd en ingesmeerd met slaolie.Na het wegen en meten,wordt d baby aangekleed in minstens 5lagen kleding.Niet allen wij transpireren,alle baby's doen dit ook hier.vit.k wordt intramusculair gegeven. De baby wordt vervolgens aan de familie gegeven die er heel blij mee gaan rondlopen. Moeder krijgt haar kind de eerste paar uren niet in de armen!Vader is nergens te bekennen.wWaarschijnlijk is hij onderweg met badjes,emmers luiers,kleertjes,waterkokers enz enz,want iedereen moet alles zelf meebrengen.Als wij een mam op een brommer met achterop het badje, de emmers enz.enz.tegenkomen,weten we dat er weer een baby is geboren.
Moeders blijven hier ongeveer 4dagen,daarna moeten ze het thuis zelf gaan doen,weliswaar met veel hulp van familie om hen heen.
De kamers op de afdeling zijn warm en half donker.Boven het wiegje hangt een klamboe. Er staan thermoskannen,pannen en allerlei etenswaren naast en onder het bed.
H
Vandaag heb ik met verschillende kraamvrouwen gesproken.Ze vinden het heel erg leuk als ze aandacht krijgen van de "white nurse".Echt aandacht krijgen patiënten hier niet van de verpleging.Borstvoeding geeft iedereen,het gaat ook altijd goed,ook als ze er pas na 2 dagen mee beginnen omdat ze zich bijvoorbeeld niet goed voelen.
De drieling maakt het prima.Ze liggen gezellig naast elkaar in 1bedje.
Oh ja,als je denkt dat je een meisje ziet vanwege De roze kleertjes en roze handdoeken,kun je nog raar opkijken als je de baby uitkleedt en de luier uitdoet:een jongetje!!

  • 07 April 2014 - 19:08

    Jolanda:

    Hey Lia,

    Wat schrijf je toch leuk. Een feest van herkenning!
    Al zijn de omstandigheden in het ziekenhuis niet al te feestelijk......een wonder dat er zoveel toch goed gaat.
    Ik lees je verwondering van alles wat je meemaakt tussen de regels door.
    Fijn dat de patienten blij zijn met de aandacht die je hen kunt geven.
    Veel plezier nog

    liefs Jo

  • 07 April 2014 - 19:34

    Geke:



    Hoi Lia2!

    Met veel belangstelling lees ik jouw verslagen.Af en toe lopen de rillingen over mijn rug,vooral toen je schreef over de bloedtransfusie!
    Gelukkig mogen zowel jongens- als meisjesbaby's in leven blijven!
    Pas goed op jezelf en kom gezond weer terug.
    Goede tijd verder!
    Groeten van Geke

  • 07 April 2014 - 19:59

    Annemieke:

    Ha Lia,

    Wat een prachtig verslag weer van alles wat jij daar meemaakt, zo boeiend geschreven!
    Als ik het lees zie ik het bijna voor me! Die roestige tafel met gammele laadjes met daarin tja....
    Niet de apparatuur die hier gebruikelijk voorhanden is op de verloskamers waar jij vaak vertoeft.
    Heel knap hoor dat jij je zo aanpast en kunt werken in die omstandigheden...
    Zoals je dat velosbed beschrijft, ieg de rillingen lopen over m'n rug.
    Wat prachtig dat het ondanks die slechte hygiëne zo vaak toch goed gaat daar! Dat de familie de nieuwkomers in hun familie gezond en wel in de armen kunnen sluiten, echt een wonder!
    Bij ons is alles prima1 de eerste regen sinds jij vertrokken bent klettert nu tegen de ramen...
    De magnolia's zijn overal bijna al weer uitgebloeid, het was zulk lekker weer!
    Vandaag is bij de Brielsegatdam de eerste nachtegaal alweer gehoord, wel supervroeg!
    Rondom je huis ziet het er vertrouwd maar een beetje stil uit....

    Ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Veel liefs en een groet voor de andere Lia!

    Annemieke

  • 07 April 2014 - 20:05

    Ma Joke,:

    Wij kijken iedere dag of je weer wat belevenissen hebt geschreven! Dat dit noch echt bestaat! Je hebt hiermee een heleboel mensen met de neus op de feiten gedrukt! Dat er zoveel mensen zijn die heel anders moeten leven! Goed werk meid! Wij zijn trots op je! Groetjes Pa en Ma

  • 07 April 2014 - 20:42

    Corina:

    Wat een verschil!! Jij vindt straks alles prima in de nieuwe suites...plankjes die we missen, extra zeeppompje, genoeg voorraad, manier van werken....allerlei dingen waar wij over nadenken.Voor bij jou totaal onbelangrijk...Leuk om alles te volgen. Ik ben heel benieuwd naar al je verhalen straks. Succes op de kraamafdeling!

  • 08 April 2014 - 12:32

    Henk:

    Ha Lia,

    Ik sluit me helemaal aan bij alle anderen die met mij vinden dat je zo boeiend en beeldend schrijft! En dan die prachtige vaktermen. Het woord "afgenaveld" had ik nog nooit gehoord, maar ik kan me er alles bij voorstellen! Ik zie uit naar je volgend bericht.
    Groetjes,

    Henk


  • 08 April 2014 - 20:42

    Bea:

    Geweldige verhalen Lia.
    Je gaat er vast een boek over schrijven.
    Ik ben benieuwd naar de foto's .
    Heel veel succes nog en ik weet zeker dat de mensen bij jou in goede handen zijn.
    Je doet het met veel liefde.
    Liefs Bea.

  • 09 April 2014 - 22:12

    Coby:

    Hoi Lia, prachtig die verhalen over de kraamafdeling. Wat doen wij hier verkeerd met de borstvoeding? Hier gaat het nooit meer vanzelf, altijd toeters en bellen nodig! Misschien kan jij het antwoord vinden daar? Misschien moet ik ook eerst even met ze gaan zingen :-). Het is daar primitief, maar ik denk dat je ook geregeld dingen tegenkomt, waar wij weer veel van kunnen leren. Wat is de betekenis van het insmeren met slaolie? Die kinderen aankleden met vele lagen, terwijl het warm is, dat komt me niet onbekend voor :-). Maar ja wie zegt, dat wij het allemaal zo goed doen. Ik kijk uit naar je volgende verslag. gr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lia

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 13315

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 19 April 2014

Een maand naar Kameroen

Landen bezocht: