prenatale controle - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu prenatale controle - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu

prenatale controle

Blijf op de hoogte en volg Lia

08 April 2014 | Kameroen, Buéa

Vandaag was ik alleen maar van plan mm wat foto's te plaatsen, (ja hoor van de drieling)maar wil jullie toch nog even wat over mijn bezigheden van vandaag meegeven. ( het blogschrijven wordt bijna een verslaving voor me, ik vind het leuk om te doen, kan mijn verhaal kwijt (natuurlijk doen we dit ook bij elkaar) en ik vind het super om jullie reacties te lezen).
Vandaag was de dag van de prenatale controle van zwangeren. Vanaf ongeveer half negen(na de prayer)komen de a.s moeders binnengelopen.Ze moeten dan een nummertje trekken.De nummetjes staan op kartonnen kaartjes geschreven.
Mijn collega en ik gaan dan aan een tafel zitten en de vrouwen komen om beurten bij ons om hun gewicht, bloeddruk,urine en bloed te laten controleren.Daarna gaan ze naar een ander kamertje waar een verloskundige nog lichamelijk ondezroek verrichtOm het hb gehalte (bloedgehalte) te bepalen gebruiken ze een soort kleurenkaartje.en nemen wat bloed uit de vinger en bepaald het gehalte. Hoe donkerder het bloed, hoe hoger het Hb. Als het te laag is moeten ze naar het labaratorium om het hb precies te laten bepalen.. Een en ander zou wel gestroomlijnder kunnen lopen naar mijn mening, en de ongeveer 35 vrouwen die geweest zijn vandaag moesten weer veel geduld opbrengen met wachten.Het was een heel mooi gezicht om de vrouwen met de meest kleurrijke jurken naast elkaar te zien zitten op de bankjes.Iederen kletst met elkaar, en als het wachten te lang duurt start er één nmet zingen en iedereen doet dan mee.Het gezang klinkt over het hele ziekenhuisterrein. Ik vind dat zo helemaal Afrikaans!Tijdens het wegen gaf ik het gewicht aan de dames door. Als ze aangekomen waren (iets wat regelmatig gebeurt als je zwanger bent)vroegen ze me verschrikt of ze teveel hadden gegeten, waarop ik natuurlijk ;ja zei.Eerst schrik, dan lachen.
Kortom, weer een leuke dag.

  • 08 April 2014 - 21:26

    Mieke P:

    Hallo Lia,ik lees met veel plezier je mailtjes.
    Prachtig dat caravan opstapje bij de verlostafel.
    Hoop dat je nog veel leuke dingen meemaakt,dedrieling lijkt wel in Siberië te leven.
    Wat veel kleertjes zeg .groeten Mieke

  • 08 April 2014 - 22:07

    Annemieke:

    Ha Lia,

    Ik vind het ook heerlijk hoor dat jij bijna verslaaft bent aan je blog, lekker alles van je afpraten meid, ik geniet ervan!
    Nog steeds leuk om al je belevenissen te zien en te lezen...
    Gaaf die foto's, de drieling zal het wal warm hebben met die tropische temperaturen.
    Mooi he? Bij lang wachten gewoon gaan zingen niks geen gemopper!
    Ik lees tussen de regels door dat je enorm geniet van alles wat je daar meemaakt!
    Het ga je goed!

    Liefs,
    Annemieke

  • 08 April 2014 - 23:08

    Wieke:

    Ha zus, wat valt hier toch veel uit te leren! Zo leuk om met zingen de tijd te verdrijven, hadden wij maar wat meer van dat Afrikaanse geduld. Blij dat je zo geniet!

    knuffel de drieling van me.

    groetjes

  • 09 April 2014 - 19:40

    Bea:

    Lia je komt toch wel weer terug naar ons he?
    Je bent voor dit werk geboren lijkt het.
    Ik weet zeker dat de mensen blij met je zijn maar eh wij hier ook hoor!
    Het leest heerlijk al je belevenissen.
    Volgende keer kunnen we misschien wat materialen meegeven aan je.
    Er is een tekort aan van alles en toch zijn de mensen erg dankbaar.
    Leerzaam.
    Lieve groet.

  • 09 April 2014 - 20:55

    Lia Groeneveld:

    Dag Lia,
    Jeetje, wat een verhalen! Ik ben nu pas je mails gaan belijken en begon bij de bovenste mail, de laatste dus. Lekker handig.Er valt nog wel "iets "te verbeteren zo te horen.
    Dat wordt inzamelen geblazen als je thuis bent. Er wordt hier zoveel weggegooid.
    Geniet verder nog van alles,
    lieve groet Nelleke

  • 09 April 2014 - 21:45

    Joost:

    Ha Lia
    Ik kreeg geen meldingen meer van nieuwe blogs en dacht dat je het schrijven op gegeven had, of dat je mij "ontvriend" hebt. Voor de zekerheid net nog maar eens gekeken en wat bleek: je bent een junkie- blogschrijver geworden. Je blogs zijn erg leuk om te lezen en brengen me op ideeën. Bijvoorbeeld om wachtende patiënten een gezellig koortje te laten vormen. Wat denk je, zijn wij, nederlandse gezondheidswerkers en patiënten hier voor in? :)
    Veel plezier verder en in de volgende blog verwacht ik nu wel de vermelding van een geboorte van een vierling.
    Groetjes
    Joost

  • 10 April 2014 - 20:35

    Elna:

    Hoi Lia
    Wat een leuke verhalen toch allemaal, en wat een belevenissen. Als je die foto van de verloskamer ziet, wat zijn wij dan toch bevoorrecht met al die luxe. Zal straks misschien weer wel wennen zijn. Wat schattig de drieling en nog redelijk goed van gewicht ook. Vorige week het afscheid van Vreuls gehad, we hebben hem opgehaald met de limousine, ze vonden het helemaal geweldig. Heel de avond was ontzettend leuk, hij was helemaal onder de indruk. Gisteren heeft hij zijn officiele afscheid gehad van het ziekenhuis met een mini symposium wat ook erg leuk was. Ik ben weer benieuwd naar je volgende verhalen. Ga je trouwens het voorbeeld over nemen van al het gezang, dan kunnen we nog veel verwachten.
    Dikke kus, Elna

  • 11 April 2014 - 13:49

    Mattie:

    Lieve Lia,

    Met heel veel plezier volg ik telkens je belevenissen!

    Pol snuffelt af en toe bij het langslopen, ik heb het uitgelegd maar je snapt dat komt niet aan he....
    Geniet en succes natuurlijk!
    Xx

  • 13 April 2014 - 20:12

    Rietvos:

    Ha LIa. Jij maakt nog eens interessante dingen mee. We genietenvan je verhalen en we zien bijna letterlijk voor ons, wat je beschrijft. In Nederland is het wel erg luxe, als je bedenkt hoe hier alles gaat. Prachtige kraamkamers enzo. Wat een enorm verschil met Kameroen. Het zal niet meevallen om alle indrukken en ervaringen te verwerken. Hier in Hellevoetsluis gaatt alles zijn gangetje. Vanmorgen in de kerk een stoet kinderen met versierde paasstokken, erg vrolijk. De kinderen in optocht door de kerk, terwijl de gemeente luid zong. Jammer dat het niet vaker per jaar is. Nu op naar Pasen.Niet te geloven, dat je dan al terug bent. LIa, je begint aan de laatste week, wat vliegt de tijd. Geniet van de komende week. Hartelijke groeten en liefs, Bert en Riet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lia

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 13329

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 19 April 2014

Een maand naar Kameroen

Landen bezocht: