een berg te hoog - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu een berg te hoog - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lia Groeneveld - WaarBenJij.nu

een berg te hoog

Blijf op de hoogte en volg Lia

13 April 2014 | Kameroen, Buéa

Elke ochtend en namiddag kijken we er met bewondering naar, als hij uit de wolken tevoorschijn komt..de Mount Cameroon.Een prachtige berg. We hadden er al van alles over gelelzen, en van verschillende mensen die hem beklommen hadden, enthousiaste en spannende verhalen gehoord.
De meesten van jullie weten dat als ik een berg zie, er graag op wil, dus ook op deze berg waar we tegen aan kijken. Buea ligt op 1000 meter, de top van de berg ligt op ruim 4000. Het moet volgens de verhalen te doen zijn, maar je kon ook tot en soort hut (lees schuilplekje) op 2700 meter lopen.
We wilden het met z'n drieen gaan doen. Via Walters ( onze contactpersoon hier) die zelf een bureau heeft voor bergtochten, regelden we de tocht. Je gaat altijd met een gids en met dragers.Eten en tentjes moeten meegenomen worden omdat er onderweg niets is.Vrijdag kregen we er vrij voor (want ja jullie moeten toch ook iets van kameroen zien)de 2 dagen ervoor was ik niet echt fit.(moe en grieperig gevoel) helaas gebeurde toen donderdagnacht waar we tot nu toe geen last van hadden,.buikkramp.Andere Lia had er het meest last van. Vrijdagochtend moesten we om 6.30 starten.Ondanks onze twijfels zijn we toch begonnen, maar na een uur was het voor andere Lia duidelijk, dit gaat niet lukken. Zelf voelde ik ook dat ik weinig energie had,en vond het ook geen fijn idee om lia alleen naar beneden te laten gaan waarop we besloten om samen terug te zoals de gids zei: safety first.Emily is wel verder gegaan en heeft het gehaald! De kanjer.
Wij hebben nu een heel rustig weekend gehad, maar we zijn weer lekker opgeknapt en goed uitgerust. Wat norit (met dank aan de collega.s van Buurtzorg) en ORS sterkten we weer aan.
We hebben onze was kunnen doen, en zijn zaterdagmiddag lekker naar een zwe,bad geweest.
Vandaag hebben we een kerkdienst van de presbyteriaanse kerk bezocht. Palmzondag.Nou, hier weten ze wat Hosanna inhoudt.Gisteren zijn er al palmboomtakken gekapt en die werden in de dienst gebruikt. Het was een mooie dienst, die wat meer in mijn stijl was dan die van 2 weken geleden.
Omdt er geen internet wqs, en omdat we drie dagen geen gebruik konden maken van de laptop, duurde het even voor er weer een blog kwam.In mijn hoofd zaten allerlei verhalen, maar ik moest geduld bewaren.
2 flinke hoosbuien , met enorm veel water en wind hebben we weer meegemaakt. De vloer van onze kamer moeten we dan weer dweilen, en de stroom valt dan standaard uit. We raken er bijna aan gewend.Hebben altijd onze zaklamp bij ons, en weten ,na regen komt zonneschijn.
Morgen weer lekker aan het werk. Nog maar 4 dagen, het gaat hard. EEn volgende keer schrijf ik verder over wat ik ga missen, en waar ik heel erg naar uit kijk.
Voor vandaag is het klaar.We gaan weer onder de klamboe.
Dag allemaal. reacties blijven leuk!
groetjes,

Lia

• 14 April 2014 - 14:50

Annet (moeder Van Anne):

Hoi Lia, Wat dapper dat jullie toch begonnen aan die klim en zo ontzettend jammer dat het niet gelukt is om door te gaan. Reden om nog een keertje terug te gaan.
    De verhalen die je schrijft zijn zo leuk en levensecht.
    Heerlijk voor je om weer thuis te komen a.s. weekend, maar wel met een dubbel gevoel denk ik om daar de boel achter te moeten laten.
    Je hebt gedaan wat je kon en de anderen ook!!
    Nog een fijn weekje en alvast een goeie terugreis en behouden thuiskomst.
    Groetjes Wim en Annet

• 14 April 2014 - 15:06

Bea:

Hallo Lia.
    Jammer dat je de berg niet op kon, maar zoals je al vertelde veiligheid is het belangrijkste.
    Wat een belevenissen.
    Hier is het eigenlijk vergeleken met jouw verhalen "saai".
    Alle machines blijven draaien, wat zijn wij verwent.
    En wat vinden we het gewoon.
    Fijn dat je zoveel kan betekenen voor andere mensen.
    Ik weet zeker dat ze je graag terug zien.
    Maaaar wij ook hoor!
    Alvast een fijne laatste week en een goede terugreis.
    Ik zie je vast met Pasen in de Vestingkerk.

• 15 April 2014 - 19:36

Joke Groeneveld:

Dag Lia,

Fijn weer wat van je te lezen! We werden een beetje ongerust, 3/4 dagen geen blog! Zouden ze ziek geworden zijn? Maar na een persoonlijk mailtje met antwoord daarop waren we weer gerustgesteld. Moeders ook!!!! Was wel jammer en moedig van jullie om de berg op te gaan, maar verstandig om terug te keren als je niet lekker ben! Wij kennen jou doorzettingsvermogen daarin en het moet wel even moeilijk geweest zijn voor je! Zo warm als in Kameroen zal het niet zijn als je zaterdag terugkomt, maar een zachte lente en dat is juist goed om aan het Hollandse weer te wennen! Een hele goede reist alvast en we bellen zaterdag zeker!!! Groetjes Ma